تاریخچه
این اداره اول اکتبر 1971 با ترکیب سه بخش دولتی فدرال به نام های شورای ملی نیروی انسانی، حمایت از مهاجران و اداره رفاه دریانوردان، تحت فرمان دولت پاکستان تاسیس شد. این دفتر بر اساس قانون مهاجرت سال 1922 و قوانین (1959) شروع به کار کرد که متعاقباً قانون مهاجرت هجدهم سال 1979 و قوانینی که در آنجا وضع جایگزین آن شد. در یک دوره زمانی، این دفتر سیاست های مهاجرت واقع بینانه، عملی و سیستماتیک را تحت عنوان قوانین مهاجرت تدوین کرده است.. اداره مهاجرت یک آژانس متمرکز دولت فدرال می باشد که به درخواست های استخدام منابع انسانی پاکستانی از طریق کارگزاران و سایر آژانس های مربوطه، برای سایرکشورهای پذیرنده در جهان به ویژه در خاورمیانه رسیدگی می کند.
پیام مدیرکل
این باعث افتخار است که به عنوان مدیر کل، اداره مهاجرت و اشتغال خارج از کشور منصوب شدم. اشتغال در خارج از کشور، علاوه بر اینکه ابزار عمده ای برای کسب ارز به شکل حواله های کارگران خارج از کشور است، نقشی حیاتی در کاهش فشار بیکاری در داخل کشور ایفا می کند. بنابراین، اشتغال در خارج از کشور، با ارزآوری فراوان ضمن تاثیر در پرداخت بدهی های بین المللی در زمینه های فقرزدایی، پروژه های عمرانی و فعالیت های اقتصادی، به عنوان پایه اصلی اقتصاد ملی عمل می کند. این دفتر به عنوان یک نهاد نظارتی، فرآیند مهاجرت را که توسط سازمان های تشویق کننده اشتغال در خارج از کشور (OEPs) دنبال می شود، را بررسی و نظارت می کند و در بخش خصوصی، علاوه بر "اشتغال مستقیم"، سایر روش های مرسوم برای مهاجرت ( اعم از بنگاههای خصوصی و معرفی خویشاوندان ) را ارزیابی و کنترل می کند.
مهمترین وظیفه ما شامل جمع آوری، گردآوری و جدول بندی اطلاعات مهاجرین پاکستانی است که به منظور اشتغال به خارج از کشور می روند. در واقع، این دفتر از سال 1971 به حفظ سوابق آماری جامع از همه کارگران مهاجر مشغول بوده است که مبنایی را برای برنامه ریزی و تدوین خط مشی توسط بخش اقتصادی و سایر ادارات دولتی ذینفع فراهم می کند.
وظایف و عملکرد
کنترل و تنظیم مهاجرت تحت فرمان مهاجرت، 1979
ترویج و ساماندهی مهاجرت اتباع پاکستانی
رسیدگی به منافع و رفاه مهاجران.
مشاوره به دولت فدرال در مورد سیاست ها و برنامه های مهاجرت
نظارت بر عملکرد بنگاههای کاریابی در خارج از کشور از طریق 7 اداره حمایت از مهاجرین
ارزیابی وکنترل مجوزهای بنگاههای کاریابی در خارج از کشور (OEP).
مشاوره قبل از عزیمت به مهاجران
پوشش بیمه اجباری کارگران پاکستانی در خارج از کشور
یادداشت تفاهم با کشورهای خارجی برای صادرات نیروی انسانی
مدیریت صندوق بیمه عمر دولتی مهاجران (SLEIF)
حمایت از مهاجران
مطابق ماده 4 قانون مهاجرت( 1979) برای حمایت از مهاجران کار وظایف زیر را انجام می دهد:
- رسیدگی به کلیه تقاضاهای بنگاههای خصوصی اشتعال در خارج از کشور طبق سیاست تعیین شده توسط مدیرکل.
- توجیه کامل مهاجران از شرایط و ضوابط کار در خارج از کشور را که در قرارداد خدمات خارجی ذکر شده است .
- سلامت وسائل ایاب و ذهاب مهاجران در حال ورود و خروج کنترل می شود.
- نظر سنجی در مورد رفتار و شرایط مهاجران در طول مدت اقامت آنها در خارج از کشور و سفر بازگشت و تهیه گزارش تحقیقاتی و آماری
- همکاری و راهنمایی مهاجران در هنگام ورود و خروج
- تهیه گزارش برای مدیرکل در مورد عملکرد بنگاه های کاریابی در خارج از کشور
- بازرسی دفاتر این بنگاه ها و آژانس هایی که متقاضیان کار برای مهاجرت انتخاب می کنند.
- نظارت بر عملکرد و رفتار مروجین استخدام در خارج از کشور در رابطه با عموم مردم و در صورت ضرورت توصیه و مشاوره لازم ارائه می گردد.
- دریافت گزارش از بنگاههای کاریابی طبق فرم های مدیریت .
اهداف و دستاوردها
صادرات نیروی انسانی
از زمان تأسیس این دفتر در سال 1971، بیش از 10 میلیون مهاجر به طور دقیق در اداره مهاجرت و اشتغال خارج از کشور ثبت نام کرده اند.
در طول سال 2015، بیشترین تعداد پاکستانی ها (946571 نفر) به منظور اشتغال به خارج از کشور مهاجرت کردند.
در طول سال 2024 (مه)، 281367 نفر به منظور اشتغال به خارج از کشور مهاجرت کردند.
نمودار نشان دهنده تعداد مهاجران در طول سال های 1971 تا 2024
لینک منبع: https://beoe.gov.pk/achievements
نظر شما